Muotkan postipolkua ei ollut

Muotkan postipolkua ei ollut koskaan olemassa.

Olen levittänyt väärää tietoa. Pahoittelen. Julkaistuani artikkelin Muotkan postipolusta 4.10.2015, vaellusaiheisilla palstoilla minua heti korjattiin [linkki].

Todisteet vastaan:

  • Ei löydy autenttisia nettilinkkejä. Aivan päinvastoin: jos googlettaa, niin kirjoittamani artikkeli nousee (tänään) tilalle 2. Hyvin epäilyttävää.
  • Ei löydy autenttisia historiallisia viitteitä. Aivan päinvaston: niissä Lappia käsittelevissä teoksissa, joissa kerrotaan Lapin reiteistä, Muotkan postipolusta ei ole sanaakaan.

Vaellusnetissä nimimerkki Seppo mainitsi Kansalliskirjaston digitoidut aineistot ja erikseen vuoden 1889 julkaisun ”Matkasuuntia Suomessa”, jossa selostetaan erilaisia Lapin reittejä [linkki digitoituun aineistoon]. Kun puheeksi tulee reitti Inarista Karigasniemelle (kirjassa nimellä ”Niittyvuopio”), niin matka tehdään ensin Tirrosta Vaskojokea ylös kohti Angelia (kirjassa ”Vuopion suuhun Inarijoen varrelle”) ja sitten Inarijokea pohjoiseen, kunnes tullaan Niittyvuopion taloon. Suoraa reittiä Tirrosta Niittyvuopioon ei mainita.

Vaellusnetissä nimimerkki mettäantero jopa skannasi kartan, joka on ollut irrallisena liitteenä kirjassa ”Lapin opas matkailijoita ja retkeilijöitä varten”, Suomen Matkailijayhdistys, julkaisuvuosi 1939. Karttaliite on painettu Werner Söderström Osakeyhtiön laakapainossa Porvoossa 1938. Kuva alla.

Kulkureitit on merkitty vuoden 1938 karttaan punaisilla katkoviivoilla. Katkoviiva Inarista Angeliin on piirretty aivan samaan paikkaan kuin kirjassa Matkasuuntia Suomessa 1889. Kartassa on myös suorempi reitti Inarista Niittyvuopioon, mutta se ei kulje ”postipolun” reittiä, vaan Kaamasjoen vartta, johon saksalaiset rakensivat tien maailmansodan aikaan (tosin vähän etelämmäs).

Nuo kirjat ja kartat vuosilta 1889 ja 1938-39 olisivat varmasti maininneet Muotkan postipolun, jos sellainen olisi ollut olemassa. Mikä se maastoon merkitty reitti sitten on? Jälleen turvaudun vaellusnettiin, jossa mettäantero kirjoittaa:

Suomen Matkailijayhdistyksen retkeilyosaston julkaisema Pohjois-Suomen Retkeilykirja vuodelta 1962 esittelee polun Tirrosta Karigasniemelle. Samoin sanoin kertoo reitistä vuonna 1967 ilmestynyt Suomen Matkailuliiton retkeilyosaston kirjanen Pohjois-Suomen Retkeilyopas (4. painos). Vuonna 1975 julkaistu 5. painos kertookin sitten uusin sanoin ko. reitistä: ”Muotkan uusi viittapolku vie vaeltajansa varmasti halki tunturimaan…”

Kyseessä oli siis Suomen Matkailijayhdistyksen (Matkailuliiton) 1960-luvun alussa (?) maastoon merkitsemä Tirron retkireitti, siinä kaikki.

Yhteenveto

”Muotkan postipolku” on pelkkä väärä legenda, jota tietämättömät vaeltajat levittelevät toisilleen. Itsekin erehdyin – annoin jopa mielikuvitukseni lentää niin, että ryhdyin arvaamaan postinkantajien viikoittaista määrää perustuen Utsjoen postipolun dokumentoituun historiaan. Utsjoen postipolku on siis todella ollut olemassa (sen reitti on piirretty yllä olevaan 1938 karttaankin).

Kiitän Seppoa, mettäanteroa ja muita vaellusnettiläisiä arvokkaista tiedoista. Kiitoksen ansaitsee myös Vaellusnetin keskusteluilmapiiri, jossa kaltaiseni Lapin tiedon aloittelija saa hyvän kohtelun.

Case closed.

Mainokset

One Response to Muotkan postipolkua ei ollut

  1. TapaniK says:

    Onhan se hyvä, että asioiden todellinen laita tulee esille. Mutta tavallaan sääli – tarina postipolusta oli kiva. Olen samaa mieltä toteamuksestasi Vaellusnetin keskusteluilmapiiristä: siellä uskaltaa kysyä ja vastaukset ovat asiallisia.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: